Een webshop beginnen in 2024

12 april, 2024
Door Storo
Een webshop beginnen in 2024

We hebben inmiddels al zoveel succesverhalen over webshops gehoord, waarin  moedige ondernemers de e-commerce wereld veroveren met populaire producten. In het huidige digitale tijdperk kan dan ook iedereen zijn eigen baas zijn.

In deze blog vertellen we je alles wat je moet weten over het openen van een webshop in België. We helpen je stap-voor-stap op weg met onze gids, zodat je in een mum van tijd van een bloeiend online imperium kan spreken.

Hoeveel kost een webshop?

Online als ondernemer beginnen, brengt helaas ook wat kosten met zich mee. Het goede nieuws is dat een webshop beginnen wel voordeliger is dan een traditionele winkel op te starten. Je bespaart op de huur van een fysieke ruimte voor je winkel en vervolgens ook op het nodige onderhoud. Verder heb je geen fulltime personeel nodig, omdat bijna alles online doorgaat.

De kosten van een webshop opzoeken

Waar je natuurlijk wel budget voor nodig hebt, is voor de producten die je wil verkopen en voor de branding van je producten en webshop. Dat budget is afhankelijk van het type product, de hoeveelheid waarmee je wil beginnen en welk bureau je in dienst neemt om de branding uit te werken. Vergeet niet om je webshop te registreren en om een btw-nummer aan te vragen. Ook daar moet je een vastgesteld bedrag voor betalen.

Om je webshop uit te kunnen rollen, spreekt het voor zich dat je een goede website nodig hebt. Afhankelijk van je computerskills kan je ervoor kiezen om een webontwikkelaar in te huren of om zelf aan de slag te gaan met gebruiksvriendelijke platformen, zoals Shopify of WooCommerce. Die platformen werken met abonnementen en ze bepalen dus zelf de prijs voor de werking, de domeinnaam en betalingsverwerking.

Een webshop beginnen: stap-voor-stap

1. Kies een product en een niche

Een ondernemer pakt producten in om te verzenden

Ben je nog niet zeker wat je wil verkopen? Neem dan zeker je tijd bij deze stap. Als je kiest voor een product waar je gepassioneerd over bent, heb je meer kans om het vol te houden als het eens wat moeilijker wordt. Zorg er wel voor dat je marktonderzoek hebt gedaan naar de populariteit van dat product. Je kan tools zoals Google Trends gebruiken om op te zoeken waar mensen in jouw regio interesse in hebben. 

Kijk nadien naar de prijs van het product en of je er winst uit kan halen. Denk daarbij ook aan de productiekosten en de verzendkosten. Houd rekening met de concurrenten en aan welke prijs zij verkopen. Kan je een manier vinden om het aanbod dat er al is te verbeteren of zijn er ergens gaten in de markt die je kan vullen?

 

2. Schrijf een businessplan

Elke succesvolle onderneming begint met een doordacht en uitgeschreven businessplan. Dat plan moet de volgende elementen bevatten:

  • Samenvatting van de onderneming
  • Uitgebreide beschrijving van de onderneming
  • Marktanalyse en strategie
  • Beschrijving van het product
  • Organisatie en management
  • Operationeel plan
  • Marketing- en verkoopstrategie
  • Financiële vooruitzichten

Als je ooit twijfels hebt of het overzicht kwijt bent, kan je steeds terugvallen op het businessplan om je terug op weg te helpen.

 

3. Registreer je webshop

Zodra je het businessplan hebt uitgeschreven, kan je de onderneming officieel registreren bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Daar heb je je identificatiebewijs en bedrijfsdetails voor nodig. Nadien kan je met je ondernemingsnummer een btw-nummer aanvragen en dan ben je vertrokken!

 

4. Bepaal je branding

Je mag niet onderschatten wat een goede branding voor je bedrijf kan betekenen. Als je een herkenbaar merk creëert waar mensen zich snel betrokken bij voelen, zullen ze eerder aan jou denken dan aan je concurrenten.

Om een goede branding te ontwikkelen, moet je eerst een logo, een kleurenschema en de bijpassende lettertypes kiezen. De branding moet de persoonlijkheid van je merk weergeven zodat ze een blijvende indruk op de klanten achterlaat. Je moet die merkelementen consistent gebruiken op alle kanalen, zoals de website en sociale media, en op alle marketingmaterialen en verpakkingen. Als je van nature niet zo creatief bent, overweeg dan om een professionele ontwerper onder de arm te nemen. 

 

5. Ontwerp een website

Een website opbouwen is maar zo moeilijk als je het zelf maakt. Of je de website nu zelf ontwerpt of een professional inhuurt, zorg ervoor dat ze gemakkelijk in gebruik is en modern en aantrekkelijk opgebouwd is. Integreer een veilige betalingsmethode zodat klanten de website als veilig ervaren en vergeet niet te checken of de website mobiel ook eenvoudig te gebruiken is. Klanten doen hun online aankopen tegenwoordig vaker via hun smartphone dan dat ze hun pc erbij nemen.

 

6. Implementeer je marketingstrategie

Zodra je webshop up & running is, moet je het webverkeer tot bij jou zien te krijgen om conversie te creëren. Gebruik een combinatie van verschillende digitale marketingstrategieën, zoals search engine optimisation (SEO), sociale media, e-mailmarketing en pay-per-click (PPC) advertenties. Om je strategie zo effectief mogelijk te maken, moet je boeiende inhoud produceren en de prestaties van de content goed bijhouden om ze te optimaliseren. Als marketing  niet je sterkste kant is, overweeg dan om het uit te besteden.

 

7. Voorzie vijfsterren klantenservice 

Als je een loyaal klantenbestand op wil bouwen, moet je ervoor zorgen dat je een goede klantenservice kan aanbieden. Probeer steeds telefonisch of via mail bereikbaar te zijn zodat klanten onmiddellijk ergens terecht kunnen met hun vragen of bezorgdheden. Creëer een systeem voor een vlotte winkelervaring, probleemloze retourzendingen en snelle terugbetalingen. Vraag feedback aan je klanten zodat je de producten en service kan blijven verbeteren. Positieve mond-tot-mondreclame en tevreden reviews kunnen de reputatie en betrouwbaarheid van je webwinkel aanzienlijk beïnvloeden.

 

8. Schroef bij en verbeter waar nodig  

Als je webshop eindelijk actief is en goed werkt, kan je beginnen kijken naar hoeveel verkeer je website heeft, hoeveel conversie je hebt, de gemiddelde bestelwaarde en het klantbehoud. Analyseer en controleer die data om er trends, kansen en verbeterpunten uit te halen. Wees niet bang om te experimenteren met nieuwe strategieën en technologieën om de concurrentie voor te blijven en de markttrends te volgen. Een flexibele aanpak leidt namelijk gegarandeerd tot succes op lange termijn.

 

Breid je webshop uit met Storo Self-Storage

Storo

Zodra de bestellingen binnen blijven komen en je meer stock moet beginnen voorzien, komt de volgende vraag natuurlijk naar boven: Waar blijf je met al de producten? Je berging of garage thuis zal niet meer voldoende zijn, maar een magazijn huren is ook nog niet aan de orde. 

Storo komt in dat geval wel goed van pas. We hebben een ruim aanbod aan formaten van 1 m² tot 68 m² in Brecht, Mechelen en Roeselare, waardoor je niet voor onnodige ruimte moet betalen en je wat meer winst van de verkoop overhoudt. Bovendien ligt je stock veilig en droog in onze opslagruimtes. 

Contacteer ons gerust als je je webshopgoederen bij ons wil stockeren. We hebben alle ruimte die je nodig hebt voor je booming business.

 

Huur een opslagruimte

Huur een box

Enkel geselecteerde cookies accepteren | Wissen